martie 23, 2021 De Ион 0

Detonarea motorului: cauze și remedii

Ce este detonația  motorului?
În unele cazuri, amestecul de aer / combustibil se aprinde înainte ca bujiile să producă o scânteie. Acest fenomen, însoțit de combustia prin șoc a combustibilului, este detonarea motorului. Rata imensă de combustie a combustibilului este asociată cu aprinderea întregului volum în același timp și nu secvențial de la o scânteie. În plus, aprinderea pornește mai devreme decât unghiul arborelui cotit proiectat atunci când pistonul se deplasează încă spre punctul mort superior (TDC). Gazele aprinse se extind rapid, dar pistonul în creștere tinde să le comprime. Ca urmare, presiunea din camera de ardere este de multe ori mai mare decât valoarea calculată.
Unda de șoc din mini-explozie (care, de fapt, este aprinderea amestecului combustibil-aer) lovește pereții cilindrului și fundul pistonului, care se ridică în direcția opusă gazelor. Acest șoc generează unde sonore, pe care șoferul le percepe ca o lovitură neplăcută metalică sau un sunet al motorului.

Motive pentru detonarea motorului:
Motorul poate detona la orice  sistem de alimentare cu combustibil(carburat -injecțiedirectă).
La autoturismele noi, este instalat un senzor special de lovire a motorului (numai pentru unitățile de putere injectabile). Acest dispozitiv permite computerului de bord să regleze funcționarea motorului astfel încât să nu detoneze.
Motoarele auto moderne funcționează la rapoarte de compresie ridicate, astfel încât riscul ca amestecul aer-combustibil să detoneze este destul de mare. Dacă senzorul de lovire a motorului este defect, ECU nu poate regla în mod eficient unitatea. Problemele nu vă vor face să așteptați.
Cele mai frecvente cauze ale detonării motorului în timpul accelerației, la rpm sau la ralanti:
• combustibil de calitate slabă sau cu un număr octanic inadecvat,
• un fir de contact prea mare,
• amestec slab de aer-combustibil,
• depozite de carbon pe pereții cilindrilor,
• bujii de calitate slabă sau necorespunzătoare,
• supraîncălzirea motorului din cauza unei defecțiuni a sistemului de răcire.

Combustibil cu  o cifră octanică necorespunzătoare sau calitate slabă

Dacă benzina cu o cifră octanică mai mică decât cea recomandată intră în motor, detonarea are loc cu aproape 100% probabilitate. Producătorul auto calculează raportul de compresie pentru un anumit tip de combustibil, prin urmare, utilizarea combustibilului de calitate scăzută sau necorespunzătoare din punct de vedere al cifrei octanice conduce la detonarea motorului la ralanti sau în timpul accelerației.

Cumpărați în mod deliberat benzină cu o cifră octanică mai mică decât cea recomandată de producătorul motorului? Acest lucru va face ca motorul să detoneze mai devreme sau mai târziu. Încercând să economisiți bani, vă puteți regăsi într-o reparație foarte scumpă.

Se întâmplă ca realimentarea la o benzinărie necontrolată să devină cauza detonării motorului. Asigurați-vă că cifra octanică al lichidului inflamabil pe care îl turnați în rezervorul mașinii dvs. corespunde valorii recomandate de producător. Dacă bănuiți o neconformitate, scurgeți combustibilul discutabil. Folosiți o benzinărie dovedită.

 

De asemenea, puteți îmbunătăți calitatea combustibilului cu aditivul pentru benzină „Maxxrecovery” „Octane Plus”

Aprindere configurată incorect
Într-un efort de a crește cuplul, unii meșteri schimbă setările din fabrică ale sistemului de aprindere. Dacă unghiul de plumb este setat prea mare, bujia va scânteia înainte ca pistonul să se apropie de TDC. Aprinderea va avea loc din timp, când combustibilul nu este complet amestecat cu aerul.

Dacă detonarea motorului apare după o încercare de reglare a unghiului de aprindere, motivul este setarea greșită. Chiar și maeștrii din atelierul de reparații auto pot face greșeli, cu atât este mai posibilă o eroare cu intervenția necalificată.

Contactați numai centrele tehnice de încredere și fiți foarte atenți la sfaturile de schimbare a momentului de aprindere. Este mai bine să nu atingeți deloc setările fabricii producătorului, dacă nu există certitudinea deplină că s-au rătăcit.

Bujii defecte
Uneori, motivul detonării unui motor  sunt bujiile defecte sau bujii necorespunzătoare. În acest caz, scânteia nu poate fi generată conform așteptărilor producătorului motorului. Nerespectarea bujiei este una dintre cauzele frecvente ale problemelor de aprindere a aerului / combustibilului.

Dacă motorul mașinii dvs. începe să bată după înlocuirea bujiilor, verificați dacă acestea corespund parametrilor recomandați de producător. Dacă caracteristicile nu se potrivesc, înlocuiți cu un produs care se potrivește cu parametrii.

 

Amestec slab de combustibil / aer

În căutarea economiei, șoferii pot epuiza în mod deliberat amestecul aer-combustibil. Acesta este un alt motiv pentru care are loc lovirea motorului. Din cauza concentrației insuficiente de vapori de combustibil, scânteia nu poate aprinde amestecul. Dimpotrivă, la următorul ciclu de injecție, vaporii de combustibil devin mai mult decât în mod normal. Un amestec excesiv de bogat se aprinde prematur de comprimare

Depozite de carbon pe pereții cilindrilor
De multe ori cauza detonării motorului la rpm este prezența depunerilor pe suprafața interioară a camerei de ardere. Depunerile de carbon se încălzesc și acționează ca un fitil, aprinzând amestecul aer-combustibil. În plus, depozitele de carbon măresc raportul de compresie și combustibilul cu un anumit număr de octanici se aprinde mai devreme din cauza creșterii temperaturii de compresie.

Dacă unitatea de putere continuă să funcționeze până la 20 de secunde cu contactul oprit, atunci depozitele de carbon s-au acumulat pe pereții cilindrului. Adesea aceste depozite se încălzesc și acționează ca un fitil, determinând auto-aprinderea amestecului aer-combustibil chiar și în absența unei scântei din bujii.

 

Pentru a preveni acest fenomen, se recomandă aplicarea regulată, de cel puțin 2 ori pe an, a aditivului Maxxrecovery „Clean & Protect Advanced” pentru motoarele pe benzină.

Funcționarea defectuoasă a sistemului de răcire
De asemenea, combustibilul detonează dacă sistemul de răcire este defect în unitatea de alimentare. Cu o astfel de defecțiune, detonarea motorului este observată în timpul accelerației. În urma unui regim intensiv de exploatare a motorului, interiorul camerei de ardere se încălzește pînă la o temperatură la care vaporii de benzină se aprind spontan.
Uneori supraîncălzirea motorului este cauza detonării. Dacă motorul detonează numai sub un regim de exploatare intensiv, problema poate fi temperatura ridicată. Măsurați nivelul lichidului de răcire, dacă există o lipsuri, completați imediat. Dacă totul este în regulă cu lichidul de răcire, verificați funcționarea termostatului și a ventilatorului. Uneori trebuie să spălați radiatorul.