martie 2, 2021 De Ион 0

Rezolvarea problemelor a filtrului de particule

Introducerea în 2005 a standardului de mediu EURO-4, care reglementează cantitatea de emisii nocive în mediu de către mașinile cu motoare cu ardere internă, a obligat producătorii de automobile să aplice o soluție tehnică care ar reduce semnificativ emisiile de substanțe nocive și periculoase pentru sănătatea umană (funingine, oxid de azot NOx, monoxid de carbon etc.)
Din acest motiv, majoritatea vehiculelor diesel moderne fabricate din 2004 sunt echipate cu un sistem de neutralizare a funinginei, al cărui element principal este un „filtru de particule”.
Numele în sine – „filtru de particule” – explică scopul său: de a prinde particulele de funingine, care sunt un produs al arderii motorinei.
Cele mai utilizate filtre de particule diesel sunt:

  1. Filtre de particule tip închis DPF (Diesel Particulare Filter)
  2. FAP (Filter a Particules) filtre de particule de tip închis cu funcție de regenerare

Cum funcționează filtrul de particule

Filtrul de particule diesel este un cilindru metalic umplut cu un material ceramic special rezistent la căldură cu o structură celulară, care este capabil să prindă particule fine. Unitatea de comandă a motorului monitorizează debitul filtrului de particule și, dacă este necesar, inițiază regenerarea, adică procesul de curățare a filtrului de funinginea acumulată în el. Regenerarea este pasivă și activă. Cu regenerarea pasivă, funinginea este arsă în timp ce mașina se deplasează cu viteză, de exemplu, atunci când conduceți pe o autostradă, când temperatura din filtru atinge 350-400 de grade și mai mult. Când conduceți în raza orașului sau pe distanțe scurte, în cazul în care nu este posibil să încălziți filtrul de particule la temperatura dorită, iar senzorii înregistrează că filtrul este peste normă, se începe procesul de regenerare activă. Pentru a face acest lucru, după porțiunea principală de combustibil, un alt combustibil suplimentar este furnizat cilindrilor motorului, supapa EGR este închisă, dacă este necesar, algoritmul de control al geometriei turbinei este modificat. Amestecul ars incomplet, prin colectorul de evacuare, pătrunde în catalizator, care este instalat în fața filtrului de particule, iar arderea acestuia are loc acolo. În acest caz, temperatura gazelor de eșapament care trec prin catalizator crește semnificativ. Mișcarea suplimentară a gazelor încălzite de-a lungul tractului de evacuare duce la o creștere a temperaturii în filtrul de particule până la 500-700 de grade. Funinginea începe să ardă. Acest lucru poate fi demonstrat de fumul negru care iese din coș. Consumul instantaneu de combustibil și viteza de ralanti crește.

În sistemul de evacuare a vehiculelor turbo diesel care respectă standardul Euro-4, există de obicei trei senzori: un senzor de temperatură, un senzor de oxigen și un senzor de presiune diferențială. Dacă unitatea de comandă a motorului detectează o funcționare incorectă a oricăreia dintre componentele sistemului responsabile de controlul formării corecte a amestecului, senzor de oxigen, debitmetru, sistem EGR, senzor de nivel de combustibil, senzor de nivel de reactiv (uree), senzor de nivel de combustibil în rezervor , și alții, acest lucru va duce la imposibilitatea regenerării filtrului de particule. De regulă, în astfel de cazuri, funcționarea de urgență a motorului este activată (simbolul de avertizare de pe tabloul de bord se va aprinde, motorul va pierde tracțiunea, viteza maximă va scădea la 2500-3000 min-1, consumul de combustibil va crește și va crește fumul de evacuare) Este important să rețineți că numeroase încercări nereușite de regenerare a filtrului de particule nu trec fără a lăsa urme pentru mașină. În timpul procesului de regenerare, amestecul îmbogățit aer-combustibil nu se arde complet, iar o parte din combustibilul necombust pătrunde în uleiul de motor și, prin urmare, îl diluează. În timp, veți observa că nivelul uleiului a devenit semnificativ mai mare decât marca „maxim”. Aceasta nu numai că reduce proprietățile de lubrifiere și de protecție ale uleiului, care pot afecta motorul. Uleiul cu viscozitate scăzută depășește sigiliile mai ușor și scurgerile pot fi detectate în cele mai neașteptate locuri. Iar pătrunderea uleiului în intercooler și apoi, împreună cu aerul forțat în cilindrii motorului, poate provoca un proces de ardere necontrolat, până la distrugerea fizică a motorului.

Consecințele funcționării unei mașini cu un filtru de particule înfundat
Adesea, blocarea filtrului de particule și presiunea ridicată în tractul de evacuare determină defectarea supapei EGR în sistemul de recirculare a gazelor de eșapament. În schimb, o supapă EGR defectă poate fi cauza principală a unei defecțiuni DPF.
Simptomele unei probleme cu filtrul de particule sunt:
– scăderea puterii motorului
– apare periodic fum crescut de gaze de eșapament
– consum crescut de combustibil
– torații instabile a motorului
– nivel crescut de ulei  în motor
– sunet neobișnuit atunci când motorul funcționează
– semnal de avertizare sub forma unei pictograme a filtrului DPF de pe tabloul de bord

Există trei moduri de a elimina problemele asociate cu filtrele DPF și EGR:

  1. Înlocuirea filtrului de particule este o soluție eficientă, dar în niciun caz ieftină. Înlocuirea unui filtru de particule vă va costa o sumă mare de 900 până la 3 mii de euro.
  2. Îndepărtarea filtrului de particule este una dintre cele mai ieftine modalități de a rezolva problema, dar experții nu recomandă acest lucru, deoarece, în funcție de locul în care locuiți, poate fi ilegal. Autoritățile vă pot interzice pur și simplu să vă folosiți mașina pe drumurile țării.
  3. Utilizarea aditivului diesel Maxxrecovery „Power Clean DPF” vă va permite să evitați cheltuieli pentru înlocuirea filtrului. „Power Clean DPF” – îndepărtează funinginea de la filtrul de particule, mărind semnificativ durata de viață și reducând emisiile de eșapament. Această metodă este cea mai economă  disponibilă.